Peralada treu a la llum el seu antic i important vincle amb Mallorca

Fuente:

Daniel Bonaventura, 13/06/12

Una exposició a la Biblioteca del Castell posa a l’abast valuosos documents, mobiliari i obres d’art de l’Arxiu del Regne de Mallorca per mostrar la intensa relació que hi havia amb l’Empordà

2012-06-21_IMG_2012-06-14_01.10.50__Castell_de_Bendinat_MG_87

La Bibioteca del Castell de Peralada donarà a conèixer la intensa -i per a molta gent desconeguda- relació que durant segles va mentenir l’Empordà amb l’illa de Mallorca. Una exposició que s’inagurarà demà treu a la llum els vincles familiars i les possessions dels comtes de Peralada a Mallorca.
Més de dos anys de preparatius ha requerit l’exposició Els comtes de Peralada i Mallorca, que demà (19 h) quedarà inaugurada a la Biblioteca del Castell. I és que la mostra, que es podrà visitar al llarg de tot un any, permet contemplar valuosos documents dels comtes de Peralada (família Rocabertí), custodiats a l’Arxiu del Regne de Mallorca (Palma), a més de documents particulars procedents de Casa Vivot i preuats llibres i objectes personals preservats a la Biblioteca i a l’Arxiu i al Museu del Castell de Peralada, tots ells sobre aquesta família, extingida a finals del segle XIX.
La bibliotecària Inés Padrosa ha explicat que des de la Biblioteca de Peralada s’ha volgut “retre homenatge a aquesta nissaga, reivindicar i recuperar els vincles amb l’illa i donar a conèixer arreu la seva existència”. L’exposició s’acompanya del pertinent catàleg i entre els actes paral·lels s’inclou un cicle de conferències.
La mostra tindrà un important apartat bibliogràfic i documental que es complementarà amb mobiliari, quadres i retaules que pertanyien als antics senyors de Peralada. Des de Palma viatja a l’Empordà el pergamí més antic que es conserva a l’Arxiu del Regne de Mallorca, relatiu a la venda del Castell de Castellvell, la data del qual remunta a l’any 843.
Entre les obres hi ha pintures d’artistes mallorquins com Antoni Ribas, Fausto Morell o del cercle de Guillem Mesquida. També s’exhibiran retrats de la família fets pel millor retratista del segle XIX, Vicente López.
Dels importants fons de la Biblioteca de Peralada s’ha seleccionat un material bibliogràfic i documental gràcies al qual es podrà veure la relació dels comtes de Peralada amb algunes de les possessions més importants de l’illa com són les de Raixa (Bunyolí), Bendinat (Calvià) o Ca’n Puig a Palma, així com les relacions amb importants prohoms com el cardenal Despuig, cronistes mallorquins com Joan Dameto, Vicente Mut, Joaquim M. Bover, Joaquim Bover, A. Furió o Álvaro Campaner.
Vist el caràcter extraordinari de la mostra, l’acte inaugural comptarà demà amb presentacions a càrrec d’Inés Padrosa, comissària de l’exposició, i Jaume Barrachina, conservador del Museu del Castell, i també han confirmat la compareixença Ricard Urgell, director de l’Arxiu del Regne de Mallorca, i Pedro Montaner, director de l’Arxiu Municipal de Palma.
“Són moltes les persones que desconeixen els vincles entre Peralada i Mallorca, i aquesta exposició té per objectiu recuperar aquest lligam entre l’Empordà i l’illa, així com redescobrir la tasca filantròpica i cultural que realitzaven els comtes de Peralada”, comenta Padrosa.

Una nissaga del segle IX
Els Rocabertí van ser una de les famílies més importants de l’antiga Corona d’Aragó. L’antiquíssim llinatge té origen al segle IX amb Dalmau de Rocabertí i amb el devenir dels segles va mantenir relacions amb la reialesa. Els comtes Dalmau V i el seu fill Jofre III van acompanyar el rei Jaume I en la Conquesta de Mallorca. A partir d’aquest moment es va iniciar una relació amb l’illa que es va manenir fins a l’extinció de la família, a finals del segle XIX.
Els Rocabertí també van portar altres cognoms, com Verí, Boixadós, Cotoner o Pax/Pacs, de forma que estaven emparentats amb diverses famílies mallorquines d’alt rang.
Finalment, el 1923, Peralada es va desvincular dels hereus mallorquins amb la venda del conjunt monumental a l’industrial barceloní Miquel Mateu. L’arxiu familiar es va traslladar a Palma i avui es pot consultar a l’Arxiu del Regne de Mallorca.

una important dinastia de catalunya i mallorca va mantenir durant segles vincles entre l’Empordà i l’illa.El nom de Peralada està unit a importants possessions a Mallorca, com aquesta de Bendinat.Can Montenegro, la casa de Ramon Despuig, casat amb Joana Adelaida, últim membre de la dinastia. Un missal que s’exhibeix a la mostra. Un altre dels documents.