Damià Mateu considerat un dels emprenedors més importants del s.XX

La fundació de la Hispano Suiza, la creació de la Hidroelèctrica Andorrana, la construcció del Telefèric de Montjuïc i la creació de l’Editorial Barcelonesa que reflotar el Diari de Barcelona.

Peralada, 26 de novembre de 2014

El proper dissabte, 29 de novembre a partir de les 11.00 hores tindrà lloc a la Biblioteca del Castell, la presentació del llibre “Damià Mateu i Bisa (1864 – 1935). Empresari, promotor i col·leccionista”, un acurat resum de la vida personal i trajectòria professional d’aquest emprenedor català del segle XX. Damià Mateu amb només 20 anys d’edat va transformar el petit negoci familiar “Hijo de Miguel Mateu” en un complex industrial, editorial i cultural de primera magnitud i d’excepcional importància a Catalunya. Va ser un dels personatges més significatius de la burgesia catalana del primer terç del segle XX. En el llibre s’aprofundeix en la vessant familiar, en les cases en les quals va viure com la Casa Comalat a la Diagonal de Barcelona; Mas Rossell i la Torre modernista La Miranda de Llinars del Vallès i Mas Rifer al Montseny. S’explicarà que va ser l’inductor de la compra del Castell de Peralada al seu fill Miquel. Veurem les empreses amb les quals va estar vinculat; les seves relacions polítiques i la seva amistat amb el Rei Alfons XIII; l’empara que facilità al rotatiu “Diario de Barcelona”, i la seva afició per la natura i sobretot pel col·leccionisme, qui va reunir en pocs anys una formidable col·lecció de milers d’objectes i va exercí el mecenatge públic, promovent el museu d’art oriental instal·lat al Palau de Pedralbes. En Jaume Barrachina, historiador, posteriorment a la presentació del llibre farà una conferencia sobre Damià Mateu, col·leccionista d’art.

Com a emprenedor va ser el responsable d’assegurar el subministrament elèctric a Barcelona a través de FHASA (Fuerzas Hidroeléctricas de Andorra S.A.) i fou un gran revulsiu econòmic pel Principat gràcies a la construcció de les seves primeres carreteres asfaltades com a contraprestació a la concessió.

L’any 1904 crea “La Hispano Suiza Fábrica de Automóviles SA” amb l’empresari Francesc Seix i l’enginyer suís Marc Birkigt. S’instal·len al carrer de Floridablanca de Barcelona i el 1911 amplien les dependències a La Sagrera i, posteriorment, a Levallois (França), Bois de Colombes (París), i a Guadalajara. La Hispano va ser líder en tecnologia automobilística i aeronàutica i va esdevenir un dels elements decisius de la supremacia aèria aliada de la II Guerra Mundial.

Peralada completa la celebració del 150è aniversari del naixement de Damià Mateu amb aquest llibre on han col·laborat el professor Jordi Nadal, aportant un resum de la seva investigació sobre Hispano Suiza, el senyor Miquel Canals, marquès de Casa Brusi, la senyora Inés Padrosa, historiadora i bibliotecària i en Jaume Barrachina, historiador de l’art i conservador-director del Museu Castell de Peralada.

Dissabte, 29 de novembre de 2014

10.30 h Café benvinguda a la Biblioteca del Castell